Pande rynker, Tunge øjenlåg, bevidsthed og bevægelsesmønstre

 


Som Yogalærer finder jeg det særdeles brugbart, relevant og spændende, at studerer hvordan mennesker bevæger sig omkring i deres dagligdag.

Foreksempel 

– om ankel leddet bevæger sig, bøjer og strækker, når manden på cykelstien cykler.

– er hovedet foran kroppen, når den travle kvinde går på fortorvet.

– krummer rygsøjlen fastlåst og ufleksibelt fremover, når den unge mand står i køen i Netto.

– er den 8 årige pige kalv-knæet pga. hun “falder”  ind på indersiden af foden, i mens hun leger i nabo gården

– trækker den unge mor skulderne op omkring ørene, imens hun trækker vejret meget overfladisk, på vej ind for at købe ind sammen med hendes 2 børn.

– og holder den modne kvinde øjenene åbne med pandemusklerne, i stedet for at bruge øjenenes muskler.

Når vi praktiserer Yoga øger vi vores kropsbevidsthed, øver os i at aktiverer musklerne og stabiliserer kroppen  der hvor der er behov for støtte og aktivitet og slappe af der hvor det er hensigtsmæssigt at afspænde, det kræver faktisk en del energi at bide tænderne sammen, rynke mellem øjenbrynene, spænde i skuldrene eller i en hofte. Det er jo spild af energi.

Jeg talte for nogle år siden med en Yogi, han opfattede alt vores vestlige tyggen tyggegummi, vippen med fødder, negle-bidning, fingre trommeri som spild af  energi, energi vi istedet kun bruge på at højne vores bevidsthed 

Vi bliver kropslige inteligente når vi praktiserer Yoga, vi bevidstgør degenererende bevægelses vaner (også de mentale dårlige vaner bevidstgøres)  Yoga hjælper os til “aflære” de uhensigtsmæssige vaner. Og givers os et system og erfaring til gradvist at bygge vores krop og sind op på en ny og nærende måde, med hensigtsmæssige og støttende bevægelses- og tankemønstre.

Mange her det bevægelsesmønster, at de holder deres øjne åbne med pandemuskulaturen (Frontalis).

face yoga mod rynker
Her holder jeg mine øjenen åbne med min pandemuskulatur.

Læg mærke til de vandrette linier hen over min pande på fotoet oven over

face yoga mod rynker
Her bruger jeg musklerne omkring øjenene til at holde øjenene åbne

Min pande er glat på dette foto, da jeg bruger øjets muskler (Orbicularis oculi) til at åbne øjet.

Med nysgerrighed og øvelse har jeg af-lært mig selv, at holde mine øjne åbne med min pandemuskulatur, og istedet for lært mig at holde øjenene åbne med øjets muskler. På den måde jeg undgår stort set,  de vandrette linier hen over min pande.  Og jeg forbygger også  gener som tunge øjenlåg.

Jeg har googlet lidt rundt, for at se på hvad der foreslåes du kan gøre, hvis du er træt og trist over dine pande linier/rynker.

  • Få pandehår
  • Fyld linierne ud med creme
  • Brug reflekterende makeup
  • Få kosmetiske behandlinger

Jeg vil istedet foreslå du ændre dine bevægelses mønster i dit ansigt, lære dit ansigts bevægelser og mimik at kende med ansigts yoga, styrker og afspænder dine muskler hensigtsmæssigt.

Der blev i 2007 udført 25.000 øjenlågs løft i DK, det er blot de der blev udført i de offentlige regi, i disse tilfælde blev operationerne udført på grund af, at de tunge øjenlåg gav store gener som synsbesvær og spændings hovedpine.

Med min erfaring og viden i Ansigts Yoga, vil jeg elske at bidrage til forbyggelse og forbedring af disse gener, både kosmetiske som funktionelle.

Når vores ansigtet med alderen begynder at hænge mere nedad, skyldes det ikke alene at huden mister fasthed og fylde, men også at musklerne bliver slappe og mister muskeltonus. Og at vi ikke bruger vores muskler hensigtsmæssigt.

I ansigtet hæfter huden på musklerne, når musklerne begynder at hænge, så trækkes huden med ned. Ligesom kroppens muskler kan trænes, kan ansigtets muskler det også, enda med hurtige, synlige og mærkbare resultater.

 

I samarbejde med Skønhedssalonen Complete me, som er vinder af Danish Beauty Awards 2016 for bedste ansigts behandling. Har jeg skabt en Signatur Ansigts Yoga Workshop.

Jeg afholder jævntligt Ansigts Yoga Workshops se mere Her