Få mit bud på, hvordan du kan slippe af med dine kæbespændinger og skæren tænder.

 


I forhold til sin størrelse, er kæbens muskel er dem næst stærkeste og kraftigste muskel i kroppen.

Livmoderen er den stærkeste.

Fra tidernes morgen har vi fået denne tyggemuskel som et værktøj til overlevelse. Vi havde ikke blendere,  knive m.m.  til rådighed. Kæber, tænder og hænder var vores redskaber.

Kæben skulle bruge til for eksempel at male og flå fødeemner fra hinanden. Jeg har lagt en video nederst i indlægget, der på imponerende vis, viser hvor stærk en trænet kæbe er.

I takt med at vi spiser mere forarbejdet mad og at grønne juices er højt på listen over sund livsstil. Får kæben simpelthen ikke nok at arbejde. Jeg er overbevist om, at kæbens understimulering har en del med natlig skæren tænder og daglige kæbespændinger at gøre.

Da min krop trives bedst med varm og letfordøjelig mad, som suppe og grød, der just ikke kræver meget tygge arbejde overhoved, bruger jeg chewing sticks. Her tygger jeg på en limegren fra det limetræ jeg har stående i mit køkken.

Det kunne lige så vel være lakridsrod fra den lokale helsekost. På min seneste Face Yoga workshop blev der spurgt om man kunne tygge tyggegummi stedet for. Jeg er generelt ikke fan af tyggegummi så svaret er nej. Tyggegummi er kunstigt fremstillet. En gren er naturlig og der er ligesom mere bid i en gren.

 

Her er en liste med tyggegrene.

  • Æbletræ
  • kaneltræ
  • Pærertræ
  • Hasselnødtræ
  • Limetræ
  • Sølvbirketræ
  • Lakridsrod

Jeg giver også mine kæber noget modstand med FaceYoga øvelser. Prøv de 2 nedenstående øvelser morgen og aften. Hvis du døjer med spændinger i kæben eller skærer tænder. Vil forebygge og træne din kæbemuskulatur til et stærkt og vitalt udseende.

 


FaceYoga, ansigts Yoga, kæbespændinger

 

Placer en knyttet hånd godt ind under hagen. Før tungen lidt tilbage i munden, på den måde undgår du at bide dig selv i tungen, hvis du refleksmæssigt skulle komme til at bide tænderne helt i øvelsen. Åbn munden og skub underkæben kraftigt ned mod hånden. Mærk styrke og aktivitet i kæben. Følelsen af at give kæben noget at arbejde med. Hold spændingen i 4 dybe vejrtrækninger. Gentag 3 gange. Undgå at stikke hoved frem. Gør nakken lang som om du glider baghoved op af en væg.

 


 

Tag godt fat om hagen, hold underkæben (mandibulae) åben og nede.  Skab aktivitet, spænding og friktion i kæbensmuskler  ved at forsøge at lukke munden. Hold spændingen i 4 dybe vejrtrækninger. Gentag 3 gange. Undgå at stikke hoved frem. Gør nakken lang som om du glider baghoved op af en væg.

 

Kæbens anatomi og muskler

Temporalis er den store muskel på siden af hoved. Den er kraftig og bruges til at lukke kæben. Den løber diagonalt bagfra kindbenet til ydersiden af kæbeleddet.

Masseter er en kort, tyk muskel, der samarbejder med temporalis om at lukke kæberne fast i. Bonus info: Træning at denne muskel strammer en slap kæbelinie op og formindsker dobbelthage.

Pterygoideus Externus er kort, tyk og konisk. Den medvirker til at lukke munden og roterer kæben.

Digastricus arbejde er at åbne kæberne. Den fra hagen til det øverste af halsen. Bonus info: Når den trænes og styrkes mindskes dobbelthage.

Trænede kæbemuskler giver et all-over tonet og vitalt udseende i ansigtet.

 

 

 

VIDEO: Mand skræller kokosnød med tænderne